Realistische De-Escalatie Training

De Realistische De-Escalatie Training ontleedt het complexe concept van "de-escalatie" en de vele elementen bij het bepalen van de haalbaarheid of effectiviteit ervan. Dit kan gebeuren in verschillende soorten agressieve ontmoetingen. 
Deze diepere kennis van de-escalatie is waardevol voor iedereen die met agressie te maken heef en die op dat moment moet bepalen  in hoeverre het gebruik van de-escalatietechnieken haalbaar is in specifieke hogedruk- en  ontmoetingen die 'opeens' plaatsvinden.

In dit proces is het belangrijk om te weten wat stress en onverwachte wendingen met je doen. Over wat voor tijdlijnen hebben we het dan. Wat is tactisch gewenst? Wat wil je zeggen, of wat moet je zeggen van de leidinggevende, de organisatie? Wat staat er in de protocollen?

Geweld, agressie en communicatie is een emotioneel beladen onderwerp. Deze training is dan ook gebaseerd op onbevooroordeelde wetenschappelijke onderzoeken en de realiteit. Het onderzoek van het Force Science Institute naar menselijk gedrag zoals het van toepassing is op ontmoetingen onder hoge druk en de-escalatie biedt essentiële inzichten voor wetshandhavingspersoneel op alle niveaus en is ontworpen om de basis te vormen voor de-escalatietraining voor de wetshandhaving, maar kan ook heel goed toegepast worden in de zorg, openbaar vervoer en overal waar professionals met agressie (en geweld) te maken hebben!

Tijdens de training leert de deelnemer verschillende vormen van agressie, intimidatie en geweld te herkennen.
Ook wordt de TEB matrix, of het TEB profiel, geintroduceerd. Hierin worden de gedachten, de emoties en het gedrag geanalyseerd door middel van echte video's, van bodycam's of beveiligingscamera's.

Wat komt er tijdens deze training voorbij?

  • inzicht in de primaire reactie en eigen persoonlijke grens;
  • inzicht in de grens van de organisatie;
  • handvatten om zowel de persoonlijke grens als de grens van de organisatie te kunnen bewaken;
  • vaardigheden om effectief om te kunnen gaan met agressieve klanten op een evindence based manier;
  • inzicht in twee basisvormen van agressie: Emotioneel en Cognitief (instrumenteel);
  • analyses van verbale escalaties en gedrag herkennen;
  • zelfstandig leren werken met gedrag;
  • werken met het TEB profiel (Thought/Emotion/Behavior), copyright Force Science Instituut;
  • trainen met een acteur om het TEB profiel praktisch in te kunnen zetten.

Deze training is, net als onze andere trainingen, maatwerk. Een handhaver heeft met andere problematiek te maken dan iemand in de zorg. Onze trainingen zijn gebaseerd op ervaringen en input van  deelnemers en ervaringsdeskundigen. Op deze manier kan het geleerde gelijk worden toegepast op de werkvloer. Ons doel is (primair) om agressie te voorkomen en om het de-escalatieproces te versnellen op basis van onderzoek. De basis hiervan is communicatie. De deelnemer leert dus het concept van communiceren binnen zijn of haar werkveld.

Realistische De-Escalatie Training

Doelgroep

Personen die met agressie, intimidatie en geweld te maken hebben.

Werkveld

Dienstverlening, Publieke Ruimtes, Zorg, Openbaar vervoer, Beveiliging etc.

Locatie

Incompany of locatie Bureau Bewuste Veiligheid in Naaldwijk.

Aantal Personen

Maximaal 12.

Duur

minimaal 1 hele dag, afhankelijk van de hulpvraag.

Acteur

Bij deze training wordt een co-trainer / acteur ingezet.

Kosten

De kosten worden op offertebasis berekend na een vrijblijvend intakegesprek.

SKJ Accreditatie

Deze opleiding is onderdeel van onze training omgaan met agressie/intimidatie en geweld en is dus SKJ geacrediteerd.

Veiligheid tijdens een training

Agressietraining en werken met een acteur zorgt vaak voor spanning en ongemak. Een veilige omgeving is dus zeer belangrijk om effectief te kunnen leren.  Wij bieden een omgeving aan waar het 'waarom' en het 'hoe' belangrijk is. Iemand onder spanning zetten, dat kan iedereen, maar het doel moet duidelijk zijn, net als duidelijke grenzen en wederzijds respect! Wij werken enkel met docenten die jarenlange ervaring hebben met training geven, die weten wat ze doen en communicatief vaardig zijn!

Het gevolg is een gewenst resultaat voor iedereen. Er is meer kennis, blijere medewerkers en een effectievere werkwijze op de werkvloer met minder stress, spanning, ziekteverzuim, angst en onzekerheid.

Deze opleiding is SKJ geaccrediteerd

Doelen kunnen zijn: 

  • De regie (terug) krijgen of houden tijdens een intensief gesprek.
  • Een gesprek beëindigen.
  • Een minder goede boodschap overbrengen.
  • Het leren omgaan met verbaal agressieve klanten.
  • Leren herkennen van verschillende vormen van agressie en intimidatie.
  • Leren begrenzen, zowel persoonlijk als organisatiebreed.
  • Leren luisteren naar de intuïtie, spanning herkennen in het lichaam en het herkennen van triggers.
  • Kunnen interpreteren van basis lichaamstaal.
  • Herkennen grensgebied verbaal en fysiek (het grijze gebied).

Daarnaast kan bij de agressietraining worden ingegaan op hoe te handelen bij fysieke agressie, oftewel, geweld.
Daarbij leren we cursisten een aantal basisvaardighen aan die gebaseerd menselijk gedrag en bewegen onder stress in relatie tot agressie, angst en geweld.

Denk hierbij aan:

  • Positieve mindset.
  • Houding en lichaamstaal.
  • Posities handen, lichaam, positionering in de ruimte, etc.
  • Scenario gericht. Niet techniekgericht, want elk scenario is anders.
  • Hoe reageert het lichaam onder stress en wat doet het brein?
  • Wat zegt de wet, welke regels zijn er?
  • Denken in mogelijkheden, niet in beperkingen.

Ook komt aan bod:

  • De-escalatie technieken.
  • Intuïtie, instinct, intelligentie, wat kan je ermee?
  • Basiscommunicatie onder stress.
  • (Video) Analyses van echte situaties.
  • Cognitie versus Niet Cognitie.
  • Grove motoriek versus fijne motoriek. Wat is de praktijk?
  • Verschil tussen techniek training en concepttraining.
Duur van de training

De duur is afhankelijk van de wens van de klant en hoe de agressietraining wordt opgebouwd. De trainingen werken volgens het 'LEGO' systeem. Dat betekent dat sommige klanten bepaalde onderwerpen willen behandelen en andere klanten weer andere wensen hebben. We kunnen dus blokken toevoegen of weglaten. Echt maatwerk.